lördag 20 februari 2010

Dag 486: En bulle ger hopp


Det är så man blir tårögd. Redan mindre än två dygn efter Zlatkos magnifika vänskapsbetingelse visar det sig alltså att det lönar sig att annonsera. Jag har blivit erbjuden att provjobba som säkerhetsvakt på en av stadens mest välbesökta krogdörrar, och det redan ikväll! Det hela var faktiskt ganska lättjobbat. Jag fick helt enkelt ett e-mail, via Zlatko, för någon timme sedan. Det stod exakt så här:


”Hej XXXXXX,
Efter som vår ordinare säkerhets vakt mörten blivit as-sjuk i vattennkåppor finns det en öppning för dig i kväll om du vill prov jobba som säkerhets vakt i dörren på XXXXXX (krognamn) så finns det en öppning för dig i kväll. Ring mig så tjålar vi lite jag har några frågor jag måste ställa innan vi kan jobba med dig i dörren i kväll på XXXXX (samma krognamn). Med vänlig hälsning bullen.”


Glad i hågen och laddad till tänderna ringde jag upp direkt. Precis som utlovat blev det en kort intervju för att, som jag antar, kolla av mina generella färdigheter och inte minst hur jag hanterar pressade situationer.

- Ok så du känner dig bekväm med att provjobba ikväll då? frågade Bullen.
- Absolut, just provjobb är lite av min specialitet. Jag har provjobbat högt och lågt de senaste veckorna, svarade jag sanningsenligt utan minsta darr på rösten.
- Låter bra det. Folk brukar fråga mig hur det kom sig att jag började i det här yrket. För mig är det är det mer än ett jobb ska jag säga. Det är en livsfilofosi. Och min filofosi det är att man kan dela i världen i två delar. Vip och vanlig. Det är vårt jobb att bestämma vem som hamnar var. Gillar du tuggummi?
- Öh…. Ja… Visst.
- Bra. Vi tuggar ju en del som du förstår. Och har inga problem med att se arg ut? Kan du skilja på folk och folk?
- Det ska nog gå bra.
- Kanon! Du vet leg och rätt kompisar, det är allt vi begär. Fan du känns ju klockren! Då ses vi ikväll vid sjusnåret?
- Yes sir!

Mycket mer än så var det inte och sedan dess har jag gått runt i lägenheten och övat en del standardfraser som jag tror kan vara bra att ha i bakfickan. Klassiker som ”Du luktar klister grabben, ta ett varv runt kvarteret och vädra ur tröjan!” eller ”Jag tar 120 i bänk pysen så ställ dig längst bak i kön!”.

Ja lite så.. Har ni tips på andra bra fraser tas de tacksamt emot! Snart dags att svida om och bege sig till jobbet (!!!). Wish me luck!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar