onsdag 17 februari 2010

Dag 483: Själen har inget pris

Jag borde förstått det, jag borde vetat bättre. Att sälja sin själ och integritet är aldrig rätt väg att vandra.

Och vad är tacken? Vilka erbjudanden den har jag fått? Är det någon som ringt?
Ja, hyresvärden ringde i och för sig och frågade om jag hade tänkt att betala förra månadens hyra.
- Nej, har du? sa jag och la på.

Jag är inte i balans.

Eller så har inte min sell-out lyckats för att jag har integritet så djupt inristad i mig att jag inte klarar att bli en sell-out i full skala. När jag läser det senaste verket så ser jag själv att det är på gränsen till banalt, men ändå långt ifrån så banalt som krävs för att få blogga för pengar eller dansa i TV. Min konstnärssjäl är helt enkelt inte kapabel till att våldta sig själv.

Nu måste jag ringa hyresvärden och be om ursäkt. Eller jag ringer och ger honom adressen till bloggen istället, så kan han läsa följande.....

Du

gav mig en trapp och mitt namn på en dörr
Skägg ansat som ditt har jag aldrig sett förr
Din näsa är röd men den doftar så gott
På din skäggiga haka hänger rester av spott
Du gav mig ett kök där jag kokar min makaron
Och din solkiga flanellskjorta sitter ju kanon!

Jag älskar dig hyresvärden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar