tisdag 9 februari 2010

475: Klippt och klart, tyvärr

OBS!! DET ÄR INTE JAG PÅ BILDEN!!

Hur många minuters sömn kan jag ha fått i natt? Kanske fem, kanske en kvart. Jag tejpade väggen så gott det gick, men skenet var överallt ändå. Det var som att någon hade målat insidan på mina ögonlock limegröna. Vidrigt.

För att få in någon glädje i livet så bestämde jag mig för fylla mitt arbetslösa liv genom att prova på ännu ett yrke, vilket jag alltså ägnat förmiddagen åt. Frisör stod på fantasi-menyn i dag. Nej, jag är inte homosexuell, bara arbetslös.

Jag inledde arbetsdagen med att fundera ut lite finurliga namnförslag på min salong. Ni vet stilen; HÅRisont, LOCKelse , HÅRoskopet . Ja, det var verkligen en festlig stund att fundera på salongnamn, men slutligen bestämde jag mig i alla fall för namnet Zlatkos Zax, som en hyllning till min bäste vän.

Efter att ha inhandlat "Damernas värld", "Hänt i veckan" och "Klick" så var det dags att sätta igång. Jag (som kund) sa till mig själv (som frisör) att jag skulle vilja ha samma frisyr som idol-Ola hade i melodifestivalen. Vi skrattade väldigt gott åt det skämtet, både jag och frisören.

Sedan blev jag betydligt mer allvarsam och medans jag la balsam i mitt eget hår så berättade jag för mig själv att jag skulle vilja ha samma frisyr som Tom Cruise i Top Gun.

Redskapen är väldigt viktiga för en frisör, så jag vässade min IKEA-sax ordentligt innan klippningen. Eftersom den är lite otymplig och stor så använde jag min nagelsak till att klippa polisonger och runt öronen.

Hur det blev? Ja, om jag gellar duktigt mycket ser det faktiskt inte så dåligt ut. Men om jag inte använder gel ser det ut som om någon skalperat 2/3 av mitt huvud, lagt skalpen i en mixer och kört några 1000 varv, ätit upp innehållet i mixern, bajsat ut det och sedan slängt det på min skalle. Eller som jag sa till mig själv som frisör: ”Nja.. jag är inte supernöjd”.

Jag har verkligen inte råd med den mängden gelé som krävs för att rädda den här situationen. Vet att jag en gång i tiden ägt en lantmännenkeps (en gåva av en brud som gick på naturbruksgymnasium. Eller gåva och gåva. Hon glömde den hos mig och sen glömde jag att lämna tillbaka den). Tror det är dags att leta reda på den nu! Om jag hittar den blir det även en tur på stan och köpa målarfärg.

Zlatko har förresten meddelat att inte har några som helst planer på att ligga med mig, utan att det var som jag trodde - han betalar. Däremot så sa han att faktiskt hade som livsprojekt att ligga med en kille, men att han hade tänkt sig "någon en bit högre upp på skönhetstegen". Skönt, behöver jag inte oroa mig för det mer.

1 kommentar:

  1. Jag tycker du ska döpa fantasisalongen till något som minst har två stora Z:an i namnet. Typ FriZZören, Zalong Znagg, Znajdiga Zideburns eller CutZZ'n'FriZZ

    SvaraRadera