tisdag 16 februari 2010

Dag 482: Britney Spears N O T nude

Rubriken? Efter att själv ha googlat "Britney Spears nude" och sett bilderna, som visar på tok för mycket, är jag fullständigt på det klara med att "not nude" lockar fler läsare.

Måste tyvärr meddela att jag kom hem från stan utan en ny väckarklocka. Var inne i någon häftig prylbutik, men de hade inget som behagade en poet som mig: något enkelt som förnimmer om svunna tider, ringer med kärlek och utstrålar briljans. Gick icke att finna.

Om jag ville kunde jag köpa en klockradio som kokar ägg samtidigt som den spelar R. Kelly, det var inga problem. Enda problemet är väl att äggen inte blir så lyckade, inte ens ägg gillar R. Kelly.

De hade även en klockradio som väcker en med citat av framgångsrika människor, som ändå inte är tillräckligt framgångsrika för att slippa låna ut sina citat till en väckarklocka.

Vill man, som jag, ha en klockradio som väcker en på morgonen och som man sedan kan stänga av, går det tydligen inte. Helt omöjligt.

Jag får förlita mig på min inre klocka, antar jag.

Väl hemma igen tog fram min kavaj, nystruken. Inte en skrynkla, den var alldeles blank och fin. Sen insåg jag att det inte alls var särskilt rödvins-poetiskt, så torrkörde den i tvättmaskinen tills den blev så där bohemiskt skrynklig, fimpade på den och spillde lite Vermouth. Sen bet jag lite på min blyertspenna, tog på mig ett par hornbågade glasögon (utan glas, jag ser som en örn) och mumlade "ångestångestångestångest" för mig själv.

Fungerade förträffligt, inspirationen kom omedelbart. Lets Dance har inte hört av sig ännu, men i och med detta är det bara en tidsfråga. Det är med stor glädje jag delger er resultatet:

Du

När jag var feg visade du mod
När jag bar gummistövlar bar du skor
När jag var täppt hade du rinnande snor
När jag var svag visade du styrka
När jag var i en moske var du i en kyrka
Du är min andra sida, du gör mig hel.

I love you superman


5 kommentarer:

  1. De här dikterna borde ges ut i ett samlat verk vad det lider. Det verket ska jag köpa. MERA DIKT! *Skrattar ihjäl mig*

    SvaraRadera
  2. Nu har jag läst hela din blogg -efter att jag fann den inne på Ketchupmammans blogg. Jag tyckte den var hu skojig som helst att jag nu har lagt till den in min blogglista=)

    Hoppas du snart finner dig ett jobb!
    Även jag är arbetslös, men är också gravid så jag har lagt allt om har med arbetsförnedringen på hyllan -eller ja.. Jag sopade dem egentligen under mattan;)

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket! Jag ska försöka jobba på det här med graviditet jag med, känns mer värdigt att gå hemma då.

    SvaraRadera
  4. Från "en som kan kultur" på kulturbloggen: jag tyckte dina iaktagelser om R kellyklockan var mycket roligare än dikten. Men så är ju vi kulturknölar inte direkt kända för att ha humor heller.

    SvaraRadera