fredag 26 mars 2010

Dag 520: Medgång!

En lättnadens suck kan idag höras ifrån mitt håll. Nej, jag snackar inte om Barbalögnerna för de är fortfarande i allra högsta grad just det – lögner. Jag snackar om min ekonomiska situation som har förbättrats avsevärt.

Jag var tvungen att ta en paus i mina efterforskningar och tänkte att idag var en dag så god som någon att tjuvjobba lite. Så idag har jag jobbat svart. Jag har länge funderat på det där, under de gångna månaderna har jag ju provat en hel del. Frisör, snickare, byggjobbare osv. Men jag har aldrig testat att jobba svart.

Det var sjukt tråkigt. Jag förstår att folk gillar det här med att jobba svart eftersom det enligt uppgift ger så mycket mer pengar än att jobba vitt, men om ni frågar mig så är svartjobbarna värda varenda krona. Först gick jag runt lite på stan och jobbade svart på måfå, men jag kände inte att det gav mig så mycket så jag specificerade mig lite och började istället att jobba svart inne på gallerian. Inte heller där gav det några pengar och precis när jag kände att jag var på vippen att ge upp mina nattsvarta jobbarplaner så fick jag se en sån där klassisk korvvagn stå och skräpa, med korv i och allt! Min första tanke var naturligtvis att ”hitta” den, och tänkte precis skriva en gammal hederlig post-it med texten ”korvvagn upphittad…” osv.

Som tur är så kom jag på andra tankar. Man skulle kunna säga att fan flög i mig, och innan jag visste ordet av hörde jag mig själv så och skråla för full hals.

”Korvar korvar – här var det korvar!! Prima fina korvar!! Heter du Orvar så köper du korvar!!”. Det sista var kanske inte så genomtänkt men den gamle rödvinspoeten i mig behövde det.

Jag var i färd med att slänga på gurkmajonäs på min 6:e sålda wienerkorv när ägaren till vagnen öppnade dörren till den offentliga toaletten ett trettiotal meter ifrån mig, och han tog ett par riktiga löparkliv emot mig när han fick se vad jag gjorde. Skrikandes några, vad jag förmodar, riktigt elaka fraser på utländska tog han upp jakten. Lyckligtvis hade jag min kickbike med mig (har köpt en sån till mig själv också) och kickade snabbt ifrån honom, fri som en jävla kakkaduva.

Så i skrivande stund sitter jag här och tittar på exakt 100 svenska kronor, vilket är exakt 100 svenska kronor mer än jag hade imorse när jag vaknade. Hade det inte varit för den arge iraniern så hade det varit 120 svenska kronor. Och det känns fantastiskt!

Slutsats: Jobba svart – dåligt. Jobba med korvvagn – bra!


1 kommentar:

  1. Riktigt roligt precis vad jag behövde idag:P

    SvaraRadera