onsdag 10 mars 2010

Dag 504: Hacker McCracker


Kan inte låta bli att tänka på Zlatko och hans arbetsstölder. Tankarna plågar mig. Försökte komma ifrån det genom att köra sockerpullla skämtet i morse igen. Fast i morse visste jag om att locket satt löst, men jag valde att låtsas som att jag inte visste det och hoppades att en tallrik full med socker skulle skingra mina tankar och få mig att le. Det fick det inte. Även om det är ett riktigt bra practical joke blir det mindre bra om man vet om det i förväg.

För att glömma Zlatkos tjuverier fick jag istället ge mig ut i arbetslivet igen. Jag ringde helt enkelt upp min "vanliga" telefon från mobilen.
- Combort support, svarade jag i den ena telefonen. I den andra förklarade jag att det har strulat till sig med datorn.
- Internet funkar inte så jag kan inte kolla min mail och se om jag fått jobb. Panik!
- Har du verkligen läst anvisningarna noga och kopplat in ADSL-modemet rätt, frågade jag mig själv.
- Ja, det är klart. Jag har ju varit kund hos er i flera år?
- Flera år? Varför ringer du först nu då?
- Det har ju funkat fram till nu.
- Jaha. Du är sån där negativ jävel som aldrig hör av sig när det fungerar, men så fort det är problem då ringer du direkt!

Sen suckade jag djupt, som för att tala om att "du är ganska jobbig att ha att göra med, min grej är inte riktigt att hjälpa folk att lösa problem". Då bröts samtalet! Slut på pengar på kontantkortet. Fick helt enkelt ringa upp från den vanliga till mobilen istället. Otroligt nog kom jag direkt till samma kille på supporten!

- Du kan väl för fan inte bara lägga på om du vill att jag ska hjälpa dig?!, svarade han i supporten.
- Förlåt, sa jag.

Problemet var tydligen för svårt att lösa via telefon, så jag fick tala om för mig själv att det kommer ut en tekniker och kollar på det här inom en timme. Därefter lät jag mig själv vänta i drygt fyra timmar innan mitt IT-jag dök upp till lägenheten. Väl på plats skrev jag lite "ping" och såna här ipadresser.. ibland sa det ping, ibland gjorde det inte det. Sen pingade jag lite igen. Slog lite på en skrivare också och hmmade. Jag vet i ärlighetens namn inte hur jag löste problemet, men till slut var jag som kund nöjd, allt fungerade som det skulle.

Det kändes så klart kul att ha bidragit till att någon kan komma ut på internet igen. Men måste ändå säga att IT inte känns som något jag vill syssla med. Otrevligt folk i supporten, otrevliga kunder som ringer. Värdelöst.

1 kommentar: