tisdag 23 mars 2010

Dag 517: Barbalögn

Det flimrar fortfarande framför ögonen. Jag har kopierat massivt ifrån bibliotekets magasin. Men det har varit värt det. Den litterära bluffen tycks vara större än vad jag själv kunde ana!


Annette Tison och Talus Taylor skapade Barbapapa efter en verklig förebild. Man kan säga att Barbapapa var litteraturens motsvarighet, och föregångare, till "The Osbournes". Barbapapa, detta litterära fenomen som charmat barn och vuxna i över 30 år nu. Kan en familj verkligen vara så perfekt, hurtig, god och glad jävla kexchoklad?!

Nej, det känns inte så, och efter en djupdykning och grundligt sökande kan jag avslöja att fasaden har blivit putsad! De störande elementen i familjesagan har lämnats utanför! I den tecknade serien "Barbapapa", som gjordes 1975, ser man i första avsnittet en Barbapapa flimra förbi i bråkdelen av en sekund, för att aldrig mer ses igen.

Det var ingen av de kända Barbapapafigurerna. Det var inte Barbapapa, inte Barbamamma. Barbazoo? Nope. Barbalala? Absolut inte. Hon var ju grön, den som flimrade förbi var mer..rosa/gul med inslag av rött.
"Vem var rosagul?", minns jag att jag sa till min mamma. Hon tittade bara på mig med sin strängaste blick "Ingen! Glöm det. Det var ingen. Han finns inte".

Barbabok var det inte heller. Mina efterforskningar visar att det inte rör sig om någon mindre än Barbatok!. Tanken var att han skulle vara med i serien som comic relief, eftersom han var tokig. Som ni vet gör tokiga "människor" tokiga saker och det blir oftast kul. Problemet var att Barbatok var för tokig. Enligt de uppgifter jag kommit över drack Barbatok lim, drog ut sina egna tänder med en hovtång och hävdade bestämt att han var sonen efter en tillfällig förbindelse mellan stålmannen och fantomens häst. Därför har han helt enkelt klippts bort ur serien. Barbatok var för tokig. Fasaden blev putsad.

Jag har i stort sett fått allt detta bekräftat av personalen på ett mentalsjukhus på den franska sydkusten, där Barbatok numera bor. På frågan om Barbatok finns där fick jag ett blixtsnabbt svar: "Nej, vi har ABSOLUT INTE någon barbapapa här. ABSOLUT INTE. Barbatok? A L D R I G hört talas om".

Som ni vet finns det ju ingen som dementerar saker så kategoriskt om det inte är precis så det ligger till!

Jag tror detta bara är toppen på ett isberg av bortredigerade Barbapapor. Jag ämnar att återkomma i ämnet så fort mina djupdykningar gett ytterligare resultat.

2 kommentarer:

  1. *Laughing my brains out*

    SvaraRadera
  2. Har hört att han sågs i närheten av Knivsta idag runt 2 snåret.

    SvaraRadera