söndag 4 april 2010

Dag 529: Byteshandel

Till er som öppnade dörren i påsk:


Vad fan är det med er?? Köper ni på er 10 kilo apelsiner när det börjar närma sig påsk eller? Från så gott som varenda dörr som öppnades stack ni till mig en apelsin. Värst är ni som stuckit in torkade nejlikor i apelsinerna! Har ni sparat de apelsinerna ändå sedan i julas eller? Och vad är tanken med nejlikorna? Jag ser ju lik förbannat att du är så snål och bara skänker apelsiner. Eller är tanken att jag ska bli förblindad av små prickar i apelsinen? Tro mig, det blir jag inte! Lägg av med apelsiner! Varför inte skänka en burk ravioli, en köttbit eller en tetravin?

Men visst, det var inte vid varje dörr jag fick apelsin. Av en fullgubbe som öppnade fick jag en halv folköl och ett äpple. Inte illa alls. Ölen hivade jag i mig rätt fort, vilket ledde till att jag vid nästa dörr fick en örfil och en utskällning:
-Ska du gå runt full och skrämma barn. Fy skäms.

Allt ordnade sig rätt bra ändå till slut. Tur att ungar är så satans korkade. Träffade två småknattar, 4-5 år, som var ute och samlade godis med sin storebror, 8-9 år. De hade varit i i rikemansförorten och plingat på. De hade godis i mass! Klantigt av mig att knacka på i den fattiga förorten. Som tur var tog det mig inte mer än två minuter att lura i ungarna att de svarta godisarna i deras påsar inte alls var godis utan gift.
- Det är säkert. De svarta där är gift, sa jag och pekade ned i påsen. Har ni knackat på hos någon mördare?
De tittade lite oroligt på varandra.
- Nej. Då hade vi varit mördade ju, sa den kaxiga storebrorsan
- Enda sättet att bli frisk är att äta väldigt mycket apelsin.
- Tror du vi är dumma i huvudet din gubbe?
- Absolut inte. Jag berättar bara som det är. På dig har det redan börjat verka!
- Lägg av din gubbe. Hur dumma tror du vi är? kaxade han vidare
- Det är säkert! Du har redan fått utslag i ansiktet? Fråga dina brorsor! Eller hur han han?
- Mmm..ajxel dä har du fjått.. utslag, sa den ena ungen
- Ajajajajaj!! skrek den andre och pekade på sin storebrors ansikte.
- Du ser. Varför skulle jag ljuga om nåt sånt? sa jag. Att utslagen helt enkelt var hans ansiktsmålning var inget jag berättade.
Storebrodern tittade fortfarande misstänksamt på mig, sedan gav han med sig.
- OK.Kan vi få lite apelsiner av dig?
- Få? Den här är vuxenvärlden, grabben. Här får man ingenting. Vi byter. Jag tar allt ni fått i byte mot sex apelsiner.
- Ha! Alltså ljuger du, varför skulle du vilja ha giftigt godis? Gubbe! Han hade hittat tillbaka till kaxigheten.
- Du kanske ser att jag har ungefär 50 apelsiner? Så efter jag gett dig sex har jag 44 kvar. Du kan väl räkna?
- Klart jag kan!
- De apelsinerna räcker gott å väl som botemedel mot de svarta som finns kvar i påsarna. Unge! Men nu vill jag inte ens byta. Börja spring hem istället, kanske har du tur och ni har apelsiner hemma. Jag tror ni hinner hem innan ni dör! Men jag kan ju såklart inte lova nåt.


Av någon anledning började de två små gråta nu och affären var i hamn. 6 apelsiner mot 5 kg godis. En mycket bra affär. Kanske skulle satsa på att bli affärsman, säljare eller någonting i den stilen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar