onsdag 15 december 2010

Number of the beast

Jag har hittat guld! Kanske inte i dess bokstavliga mening, men verkligen inte långt ifrån. När jag var ute och surfade på internets vågor hittade jag till en blogg vars visdom tycks vara oöverskådlig. Det är skrivet av någon som 2008 vann 134 miljoner på lotto. Jag tar inte alls åt mig äran för kommande inlägg, det är snott rakt av. Låt er inspireras!

"I dessa arbetslöshetens tidevarv blir vi itutade att man måste kämpa hårdare; Jobba med sånt man inte gillar, ta ansvar för sin situation, bidra till samhället. Förhoppningen är att den här bloggen ska ge dig ett alternativ, andra idéer, se att det finns andra stigar att gå. Stigar där det inte är massa svampplockare som stannat till och kissat ned hela vägkanten.

Många tror att min framgång handlar om tur. Att lotto på något sätt skulle vara tur, men så är det ju såklart inte. Man är sin egen lyckas smed, och precis som med allt annat arbete handlar det om att arbeta hårt. Framförallt så handlar det om att tro på sig själv, även om ingen annan gör det. Och precis så var det för mig. Många är olyckskorparna som kraxat i mina öron under åren.
- Ska du inte skaffa dig ett riktigt jobb?
- Det är väl inget yrke att spela på lotto?
- Lotto handlar ju ändå bara om tur?
Så sa de alla, de som trodde att de visste något.

"nej", "jo", och "nej", svarade jag på deras kommentarer. Jag gillar att hålla det kort och istället fokusera på det viktiga. Och till slut blev jag belönad för att jag trodde på mig själv, aldrig gav upp och vägrade att lyssna på andras "goda" råd.

För hur hade det gått om jag hade lyssnat på andras goda råd? Vad hade hänt om jag hade lyssnat på Berit i kiosken? Hade jag vunnit 134 miljoner då? Nej, det är klart jag inte hade, för då hade jag ju haft med nummer 7 på raden, Berits favoritnummer.
Och då hade jag suttit här med bara 6 rätt + ett tilläggsnummer, och knappt 20000 kr i vinst istället för de 134703144 kr jag faktiskt vann.

Och visst, på ett vis kan jag förstå Berit och hennes lockelse för 7:an. Det är många som tilltalas av 7:ans någon uppnosiga stil och kantiga attityd. Men det jag gäller att se förbi det. Det gäller att se in i själen på numren. Och för den som kan den konsten (alltså jag) var det hur tydligt som helst - nr 7 ska inte vara med på raden.

Och det finns massor med sådana fallgropar folk ramlar rakt ned i. Hur många lottorader är det inte man ser med nummer 6. För att de ska skoja till det lite.
- Klart jag ska ha sex, säger de och flinar.
Ja, om ditt mål är vara rolig (även om jag finner skämtet lite väl grovt) är det klart du ska ha nr 6 , men inte om du vill bli miljonär som mig. När allt kommer omkring är ju 6:an inget annat än en 9:a som fått hela sin tillvaro vänd upp och ned."

Guld, mina vänner. Guld! Sparandet är redan inlett för att kunna lämna in en lottorad i slutet på månaden.Bara hoppas att han/hon skriver något mer innan dess. Adressen till bloggen? Skulle inte tro det va? Vinsten är min.

1 kommentar: